Het is warm als archeoloog Bjørn Beltø met een team onder leiding van Professor Llyleworth bij het oude Vaerneklooster net buiten Oslo aan het graven is. De opgraving is gebaseerd op infrarode satellietfoto’s, maar waar ze precies naar op zoek zijn weet Bjørn niet. Hij is door de Noorse overheid enkel aangesteld om toezicht te houden. Er ontstaat consternatie als een langwerpig houten kistje wordt gevonden. Llyleworth is er als de kippen bij en zorgt er vervolgens voor dat dat kistje zowat ongezien wordt afgevoerd. Bjørn vertrouwt dit niet, bovendien hoort hij precies te weten wat er gaande is. Hij gaat achter dat kistje aan en krijgt vervolgens met allerlei mysteries te maken.
Het gestolen kistje
Bjørn Beltø is een ongebruikelijke archeoloog, want hij is een albino. Dit houdt in dat hij slecht tegen de zon kan en dat is op zijn zachts gezegd een handicap in zijn vak. Zijn vader, die door een klimongeluk stierf toen Bjørn nog jong was, was ook een archeoloog. En zijn stiefvader Trygve Arntzen ook. Dus ondanks dat zijn vader al jaren dood is en hij zijn stiefvader niet uit kan staan is zijn beroepskeuze nog niet eens zo heel ver gezocht.
Hoe dan ook, als Bjørn een opdracht krijgt, dan voert hij die als gehoorzame en plichtsgetrouwe man ook uit. En zijn opdracht van de Noorse Oudheidkundige Dienst was dat hij bij deze door buitenlanders georganiseerde opgraving zou voorkomen dat de algemeen geldende regels werden overtreden. Om die reden gaat Bjørn achter Llyleworth aan en voorkomt hij dat het kistje verdwijnt door het te stelen. Maar daarmee haalt hij zich wel behoorlijk wat problemen op de hals.
Hij heeft geen idee wat er in het kistje zit en hij kan het honderden jaren oude hout ook niet zomaar beschadigen. Bjørn besluit het kistje op een veilig plek te verstoppen en in de tussentijd te achterhalen waarom dit zo belangrijk is voor internationaal bekende archeologen.
Het Q-manuscript
Terwijl machtige mensen hem op de hielen zitten en hem op allerlei manieren proberen over te halen om dat kistje aan hen over te dragen, reist Bjørn standvastig van Oslo naar Londen en vervolgens naar Israël en het Franse Rennes-le-Château.
Overal vindt hij stukjes informatie, maar lang niet alles is geloofwaardig of betrouwbaar. Dan stuit hij uiteindelijk op kennis die alles verandert. Het kistje mag dan wel ongeveer 800 jaar oud zijn, wat erin zit is waarschijnlijk nog veel ouder.
“’Het Q-manuscript?’ vraag ik.
‘Q voor “Quelle”. Wat “bron” betekent. In het Duits.
‘’Quelle?’
‘Heb je daar nooit van gehoord?’
‘Nee, eigenlijk niet. Wat is dat voor iets?’
‘Waarschijnlijk een oorspronkelijk Grieks manuscript.’
‘Waarin staat?
‘Het bevat alles wat Jezus gezegd heeft.’
‘Jezus? Echt?’
‘Zijn leer in citaatvorm. Een tekst die Matteüs en Lucas hebben gebruikt als basis voor hun evangeliën, samen met die van Marcus.’”
Een vroege relithriller
Deze relithriller stamt uit 2001, uit de tijd dat het woord ‘relithriller’ nog niet bestond. Het boek werd in eerste instantie enkel in het Noors uitgegeven en het bleef redelijk onder de radar. Totdat er in 2004 ene Dan Brown met De Da Vinci code kwam aanzetten. In de slipstream van dat enorme succes kwam ook dit boek opnieuw onder de aandacht en werd het alsnog een bescheiden bestseller in meerdere landen.
Overeenkomsten tussen Het einde van de cirkel en De Da Vinci code zijn er genoeg. Ze gaan allebei over raadsels rond Jezus en zetten vraagtekens bij de manier waarop het Nieuwe Testament het leven, de leer en de dood van Jezus beschrijft. Maar grote verschillen zijn er ook. Zo is Bjørn Beltø een veel interessanter karakter dan de twee dimensionale Robert Langdon. En is De Da Vinci code veel filmischer en dynamischer geschreven dan dit bescheiden boek.
Voor een liefhebber van relithrillers zoals ik had dit boek weinig verrassingen, ook al werd er hier en daar weer een interessante draai aan de gebruikelijke complottheorieën gegeven. Het was hoe dan ook een prettig verhaal om te lezen en dat kwam vooral door de ongebruikelijke Bjørn Beltø. Het zou zomaar kunnen dat ik de vervolgen die op die boek kwamen ook ga lezen.
Geen reacties